למה עזבת את מקום העבודה הקודם

אחת השאלות הנפוצות ביותר בראיונות עבודה היא: "מדוע עזבת את העבודה האחרונה שלך?”. אולי עזבתם בנסיבות מוזרות ולא תרצו לחלוק את כל האמת, אבל אתם לא בטוחים מה לומר במקום זאת. או שאולי אתם חושבים שיש לכם סיבה די מוצדקת שקשורה לעזיבת את העבודה האחרונה שלכם, אבל אתם רוצים לוודא שזה עובר טוב בראיון. 

אז מהן התשובות הטובות ביותר שתוכלו להשיב למראיין? בהמשך רשימת תשובות בטוחות ומקובלות לשאלה הזו וגם 6 התשובות שיש להימנע מהן. אם תיתנו אחת מהסיבות הללו, סביר שהמראיין יהיה מרוצה ויעבור במהירות לשאלה הבאה.

מה כן לענות? 

התשובות הטובות ביותר ל"למה עזבת את העבודה האחרונה שלך":

  • הייתי עם הארגון מספר שנים ורציתי לחוות סביבה חדשה ולהמשיך לצמוח

רוב האנשים שמתקדמים רחוק בקריירה שלהם עבדו במגוון חברות – גדולות, קטנות, ציבוריות, ופרטיות. אף מנהל גיוס לא יאשים אתכם על כך שאתם רוצים להיות בעלי ניסיון עשיר ולקבל נקודת מבט חדשה בקריירה שלכם.

  • עזבתי בשביל הזדמנות לקדם את הקריירה שלי

אולי לא קיבלתם קידום מבחינת תפקיד, אבל ראיתם דרך טובה יותר להתקדם בחברה אחרת. או שהצטרפתם לחברה חדשה בשביל הזדמנות לפתח מיומנות חדשה שהייתה חשובה לכם. זה בסדר להחליף מקום עבודה אם אתם מרגישים שזה יעזור לכם להתקדם בעתיד, גם אם לא מדובר בקידום מידי. 

  • רציתי לעבוד על פרויקט או מוצר שהתלהבתי ממנו 

לפעמים מגיעה הזדמנות מדהימה, שמתאימה באופן מושלם לתחומי העניין שלכם. אף אחד לא יאשים אתכם שעזבתם כדי להמשיך במשהו כזה. זו סיבה טובה לחלוטין לעזיבת העבודה האחרונה שלכם. למעשה, זו סיבה טובה גם אם "קפצתם" ועזבתם זמן קצר מאוד לאחר שהתקבלתם לעבודה. בעוד שדילוג בין עבודות אף פעם לא נראה נהדר, זו אחת מהסיבות שהמראיין יבין.

  • כבר לא מצאתי את העבודה מספקת או מהנה

אם נשארתם כמה שנים אבל עזבתם כי לא מצאתם את העבודה משמעותית או מהנה, זה בסדר. רק תדאגו להראות לחברה החדשה שהם שונים או, שהם מציעים משהו שאתם כן נהנים ממנו. אם המראיין יחשוב שגם החברה שלהם תמצא משעממת, הוא לא יעסיק אתכם.

  • הייתי עם החברה הזו מספר שנים ולמדתי הרבה, אבל הרגשתי צורך לשינוי

אם הייתם בעבודה האחרונה שלכם מספר שנים, אין שום דבר רע בלומר שאתם מרגישים מוכנים להמשיך הלאה. אולי למדתם שם כמעט כל מה שיכולתם, או שרציתם לנסות משהו חדש. אלו הן סיבות טובות לעזוב, אם עבדתם זמן רב בחברה אחת.

  • רציתי לקחת על עצמי אחריות חדשה שהתפקיד והחברה הקודמים לא יכלו להציע

שלטתם ביסודות התפקיד ורציתם להוביל אנשים ופרויקטים, החברה לא יכלה להציע את זה, אז הייתם צריכים לעשות שינוי. בסדר גמור. המראיין יבין. ואתם תישמעו שאפתנים וחדורי מוטיבציה וזה נהדר.

  • לא הרגשתי שהתפקיד מאתגר אותי ואת היכולות שלי מספיק

אם אתם משועממים או לא מאותגרים, קשה לשמור על מוטיבציה ומיקוד בקריירה ובעבודה. אז אין בעיה לתת את זה כסיבה לעזיבה של העבודה האחרונה שלכם. רק תוודאו שאתם לא נשמעים שליליים כשאתם אומרים את זה. אל תגרמו לזה להישמע כאילו העבודה לא הייתה ראויה לכם, או משהו כזה. תסבירו שהרגשתם שאתם מסוגלים ליותר ורציתם אתגר גדול יותר או ציינו מיומנות ספציפית שלכם שלא באה לידי ביטוי. 

  • התפקיד שלי בוטל ופיטרו אותי

פיטורי עובדים קורים. זהו תחום אחד שאתם רוצים להיות ספציפיים בתשובתכם ולשתף את הפרטים הרלוונטיים. פוטרתם בגלל מאבקים כלכליים? האם העבודה שלכם הועברה לחו"ל? האם כל המחלקה נסגרה? האם החברה נסגרה? תספרו.

  • פוטרתי

אם פיטרו אתכם, מומלץ לומר את האמת. לא כדאי לשקר ולהיתפס מאוחר יותר כשהחברה עושה בדיקות רקע. גם אם תתקבלו לעבודה, אם אי פעם יגלו ששיקרתם, זו יכולה להיות עילה לפיטורים. וודאו שלעולם לא תשמיצו את מעסיק הקודם שלכם, ותנסו לקחת אחריות על מה שקרה. הראו למראיין מה למדתם ואיזה צעדים נקטתם, כדי להבטיח שזה לא יקרה שוב.

איזה תשובות לא לענות?

יש עוד מספר טיפים שכדאי לדעת וטעויות שכדאי להימנע מהן בעת ה​​תשובה לשאלה "מדוע עזבת את העבודה האחרונה שלך"?. אם תפעלו לפי הכללים האלה, תמנעו מרוב הדברים שמראיינים לא אוהבים לשמוע בתגובה לסוג זה של שאלות

  • לעולם אל תדברו רע, במיוחד אם פיטרו אתכם

קחו אחריות ואל תישמעו מרירים או כועסים על העבר. ברגע שאתם מוציאים לשון הרע, המראיין יתחיל לתהות מה המעסיק שלכם יגיד עליכם. הוא ירצה את הצד השני של הסיפור. אם תיקחו אחריות ותשמעו שאתם מקבלים את מה שקרה, תמנעו מכל זה. 

  • אל תגידו שהיה לכם ריב עם עמיתים לעבודה, ובהחלט אל תנסו להאשים אותם בזה

זה בסדר אם פוטרתם או שהייתה לכם אי הסכמה מקצועית. אבל אם אתם אומרים שאתם לא יכולים להסתדר עם מישהו ברמה האישית, כל מה שמנהל הגיוס יחשוב הוא, "איך אני יודע שזה לא יקרה שוב אם אשכור אותך לצוות שלי?".

  • אל תגרמו לזה להישמע כאילו כסף הוא הדבר היחיד שאכפת לכם ממנו

אל תישמעו כאילו כסף הוא הדבר החשוב ביותר. אמנם מראיינים מעריכים אנשים שאפתנים, אך בהרבה מהתפקידים מחפשים אנשים עם ערכים נוספים. אם עזבתם את העבודה האחרונה שלכם עבור משכורת גבוהה יותר, אתם צריכים להסביר את זה בצורה הנכונה. 

  • אל תישמעו אימפולסיביים או מפוזרים מבחינת מה שאתם רוצים בקריירה 

אתם צריכים להראות למראיין שאתם מרוכזים ומוכנים להיכנס ולעזור לו אם הוא יעסיק אתכם. אתם לא יכולים להיראות לא בטוחים במה שאתה רוצים או מתלבטים, אפילו אם שיניתם את הקריירה שלכם לאחרונה.

  • אל תהיו מעורפלים

במיוחד אם פוטרתם, נסו להיות כמה שיותר ברורים וישירים בתשובתכם. אל תשתמשו במילים מעורפלות כמו "שחררו אותי". זה יגרום למראיין לחשוד ויפתח המון שאלות המשך. אמרו את המילים שאתם מתכוונים אליהם, כמו "פוטרתי" – אם זה מה שהיה. כך תעברו את זה הרבה יותר מהר, תוך כדי בניית אמון במקום חדש.

  • תמיד תהיו ראשונים וקחו אחריות

תשובה ל"למה עזבת את העבודה האחרונה שלך?" כשפיטרו אתכם או כשהתקשיתם להסתדר עם הבוס שלכם, יכולה להיות קשה. וזה לא אומר שאתם צריכים לומר "הכל היה באשמתי", אבל המראיין גם לא רוצה לשמוע, "שום דבר לא היה באשמתי". מדובר במציאת איזון ולהראות שאתם אחראיים למעשים שלכם ואתם מנסים ללמוד מחוויות כאלה. אם תהיו עקשנים או לא מוכנים ללמוד מהעבר, תתקשו להתקבל לעבודה.   

איך כדאי להתכונן לראיון עבודה?

אחרי שיש לכם סיבות טובות ללמה עזבתם את העבודה האחרונה שלכם שאתם מרגישים בנוח לחלוק בראיון, הקפידו להתאמן כמה פעמים. בנוסף, תוכלו לחשוב על איך לספר על עצמכם או על שאלות אפשריות נוספות שיכולות לעלות וכך להתכונן טוב יותר. 

תוכלו להקליט את עצמכם מדברים באפליקציית מקליט הקול בסמארטפון (לכל טלפון מודרני יש כזה). אינכם צריכים לשנן את תשובת הראיון מילה במילה. רק וודאו שאתם נשמעים בטוחים ורגועים ושאתם קולטים את נקודות המפתח שאתם רוצים להזכיר.

האם יש לך שאלות כלשהן עבורי?

כשראיון מתקרב לסיומו, סביר להניח שהמראיין ישאל, "יש לך שאלות בשבילי?". כשאתם שומעים את השאלה הזו תמיד עדיף להגיב בשאלה, אחרת אתם יכולים להשאיר את המראיינים עם הרושם שאתם לא מעורבים בשיחה או שאתם לא מתעניינים מספיק בתפקיד כדי לקפוץ על ההזדמנות ללמוד יותר.

מאחר ושאלה זו נפוצה בסוף כל סוג של ראיון עבודה, הגיוני לתכנן אותה מראש ולהיות מוכנים. ערכו רשימה של שאלות שאתם רוצים לענות עליהן ותשאפו תמיד לשאול שאלות פתוחות, ולא שאלות שניתן לענות עליהן ב"כן" או "לא". השאלות שלכם צריכות להבהיר שהייתם מעורבים במהלך הראיון והבנתם את המטרות ואת סדרי העדיפויות של החברה.

שתפו אותנו בתגובות איך היה!

כתיבת תגובה