מה המנהל שלך היה אומר עליך

מנהלי גיוס מנוסים משתמשים במספר טכניקות תשאול חכמות, כדי למצוא את המועמד הטוב ביותר לתפקיד. התכוננו לבלתי צפוי על ידי הכנת תשובות מוכנות לשיתוף, המוכיחות את התאמתכם לתפקיד ושימו לב לשפת הגוף שלכם במהלך הראיון, כדי שלא תיראו לחוצים משאלות קשות.

צפו שישאלו אתכם וריאציה כלשהי של איך המעסיק האחרון שלכם היה מתאר אתכם, או מה הוא עשוי לומר עליכם, אם יצרו איתו קשר לאחר הראיון. התשובות הטובות ביותר הן חיוביות, אופטימיות ורלוונטיות למשרה שאתם מחפשים. ככל הנראה, ייצרו קשר עם המנהל הקודם שלכם, אז הימנעו מקידום עצמי מופרז או בדיה מוחלטת. אתם יכולים לעשות רושם ראשוני מצוין על ידי תשובה על השאלות בביטחון ונינוחות.

מה המטרה של שאלה זו? 

רוב המועמדים לעבודה מנחשים נכון מה מעסיקים רוצים לשמוע, כאשר מראיינים שואלים אם הם דייקנים, חרוצים או שחקני צוות. ראיונות עבודה הופכים למסובכים יותר כאשר מנהלים מגייסים שואלים שאלות, שלעתים אין עליהן תשובות ברורות. שאלות עקיפות נועדו לתת למראיין מושג טוב יותר כיצד המועמד צפוי לתפקד בפועל במשרה.

שאלות ראיון כמו "מה המעסיק האחרון שלך היה אומר עליך?" מבוססות על ההנחה, שהתנהגות העבר מנבאת התנהגות עתידית. שאלה מסוג זה היא גם מבחן של כנות, מכיוון שהמידע ניתן לאימות. ככל הנראה, המראיין ייצור קשר עם המעסיק האחרון שלכם כדי לאשר את תאריכי העסקה, נוכחות, מוסר עבודה, ביצועים כלליים, היסטוריה משמעתית וכדומה.

מה כן לענות?

  • תספרו על מערכות היחסים שלכם בעבודה הקודמת – אתם יכולים לענות בצורה הטובה ביותר על השאלה באמצעות שיתוף דוגמאות המדברות על מערכות היחסים החזקות שלכם עם עמיתים וממונים קודמים או נוכחיים. אולי תרצו להזכיר את התכונות הבינאישיות שלכם, כמו אדיבות, סבלנות וגמישות. אם הייתה לכם מערכת יחסים קרובה עם הבוס והקולגות שלכם, הדגישו את העובדה הזו.
  • תתארו את העשייה שהוערכתם עליה – אם הזזתם פרויקטים, עשיתם שינוי משמעותי או הגעתם ליעדים מעולים והממונים העריכו אתכם על כך, זה הזמן לספר על זה. 
  • האמת היא תמיד התשובה הטובה ביותר – בסופו של דבר, מעסיקים מחפשים אנשים אמינים שניתן יהיה לסמוך עליהם. אם לא הסתדרתם עם הממונים עליכם תסבירו את הסיבה, זה לא בהכרח אומר עליכם את הדברים הכי נוראיים בעולם. יש דברים שלא מתאימים, ואולי דווקא בתפקיד הזה ובחברה הזאת, תתאימו כמו כפפה ליד.

מה לא לענות?

  • לעולם אל תגידו דברים רעים על המנהל הקודם או על החברה – אחד האתגרים הקשים ביותר הוא מענה על שאלות לגבי המעסיק האחרון שלכם. תנסו להימנע מלומר דברים שליליים או מהשמצות, מראיינים לא יאהבו לשמוע זאת. גם אם לא הסתדרתם עם הממונים עליכם במקום העבודה האחרון, תוכלו לספר על כך מנקודת מבט מקצועית וכנה.  
  • אם פוטרתם או נאלצתם להתפטר – מעסיקים צריכים לעשות את בדיקת הנאותות שלהם על ידי ראיון עבודה ובדיקה עם המעסיק האחרון שלכם אודות נסיבות העזיבה של המשרה הקודמת. זכרו שמיליוני אנשים המשיכו ליהנות מקריירה מצליחה לאחר שפוטרו מהעבודה. הישארו חיוביים ואל תתנו לשאלה להפיל את הסיכויים שלכם לקבל עבודה. הימנעו משיתוף מידע רב מדי, אל תעלו דרמה, תלונות או חקירות המתרחשות סביב זמן ההתפטרות או סיום העבודה שלכם.
  • אל תשקרו – לא משנה באילו נסיבות עזבתם או אם פוטרתם על ידי המעסיק הקודם שלכם, מומלץ שלא תשקרו לגבי כך. מנהלי גיוס ומראיינים עשויים לבדוק את אמינותכם מול הממומנים הקודמים ואם יתגלה ששיקרתם, הסיכוי שלכם להתקבל למשרה יהיה אפסי. 

מה שפת הגוף שלכם אומרת עליכם?

מנהלי גיוס מנוסים מתבוננים בשפת הגוף של המועמד, במיוחד כאשר מוצגות בפני המועמד שאלות ראיון מאתגרות. אתם יכולים להשתמש במידע הזה לטובתכם על ידי שמירה על קור רוח, לא משנה איזו שאלה תעלה. מנהלי גיוס שמים לב לאופן שבו מועמדים מגיבים כאשר הם מתעמקים ביחסי העבודה שלהם עם המעסיק האחרון שלהם.

כל סימן להיסוס או אי נוחות מעורר פעמוני אזעקה, אז הכינו תשובות. גם אם הייתם ממוצעים בעבודה האחרונה שלכם, הממונה הקודם שלכם כנראה ימצא משהו טוב להגיד עליכם, אם ייצרו איתו קשר. חישבו על משוב חיובי שקיבלתם והשתמשו בו כדי לגבש תגובה טובה.

איך להתלבש לראיון עבודה?

ערב לפני הראיון הוא גם הזמן לבחור את הבגדים שלכם ליום המחרת. לרוב הראיונות בחברות היום, עדיף להגיע לבושים בצורה יותר רשמית או עסקית מאשר כלאחר יד, כי מראיינים מסתכלים על כך. למעשה, יהיו מראיינים שיראו בלבוש יום יומי או מרושל זלזול ויפסלו את המועמד על כך. כמובן, מדי פעם יהיה תפקיד שבו קוד הלבוש לא יהווה מכשול או חסם לפני קבלה למשרה.

כמה זמן נמשך ראיון עבודה?

אין באמת תשובה מדויקת אחת לכמה זמן יימשך הראיון, לכן הקפידו להיות גמישים ולתכנן את הזמן למקרה שהראיון יתארך. אם הטון של הראיון הוא שיחה עניינית ואתם והמראיין מחליפים מידע הלוך ושוב בצורה רגועה, זה סימן טוב שאתם יוצרים קשר עם המראיין. 

האורך לא תמיד קובע אם הראיון הולך טוב, אך בדרך כלל ככל שהראיון נמשך זמן רב יותר, כך הוא הולך טוב יותר. משך הראיון יהיה תלוי גם בגובה התפקיד שאתם מגישים מועמדות אליו. סביר להניח שראיונות רבים בדרג בכיר יעברו את רף השעה, כאשר אחרים יהיו ארוכים פחות.

הבוקר של ראיון העבודה שלכם

תתרגשו לקראת ההזדמנות הזו! החברה בחרה אתכם לראיון והם מתרגשים באותה מידה למצוא את האדם המתאים לתפקיד. זה הזמן לומר לעצמכם, שיש לכם 50% מהכוח בראיון הזה ושזה חייב להיות ניצחון הדדי עבור שניכם. דעו שהתכוננתם ויש לכם ביטחון עצמי ופשוט תהיו אתם עצמכם, תנשמו ותהנו מהדרך.

בבוקר הראיון הקפידו לדבוק בשגרה הרגילה שלכם. תאכלו ארוחת בוקר טובה – אבל לא יותר מדי, כי אתם לא רוצים להרגיש מלאים מדי לפני הכניסה לראיון. אולי תרצו גם לקחת את הזמן הזה כדי לדמיין את עצמכם מצליחים בראיון. 

תגיעו מוקדם, אבל לא מדי מוקדם

תגיעו לראיון בין 5 ל-15 דקות מוקדם יותר – זה מספיק זמן להגיע לפני לראיון. אם אתם מגיעים מוקדם יותר מזה, וזה לא בהכרח דבר רע, הגיוני יותר להישאר במכונית שלכם או לחכות מחוץ למשרדים. הגעה מוקדמת יותר יכולה גם לתת לכם זמן להתבונן בלובי ובאנשים בחברה. ייתכן שאפילו יהיה לכם זמן לפגוש עובדים אחרים כשהם עוברים באזור. זה יכול אפילו לתת לכם זמן ללכת לשירותים ולבדוק שוב את המראה שלכם.

מצד שני, אתם גם לא רוצים להופיע מוקדם מדי. למשל, אנשים מגיעים חצי שעה ו-45 דקות מוקדם יותר – וזה ממש מוקדם להגיע ראיון. לשבת די הרבה זמן בפינת ההמתנה כשהמראיינים יושבים שם ולהתבשל עם המחשבות, יכול לגרום ללחץ מיותר. וזה לא רק יכול להוות בעיה עבור המרואיין, אלא שזה גם יכול להרעיד את המראיינים. זה עלול לשבש את יומו של המראיין או מנהל הגיוס, מה שיכול להיות השתקפות שלילית.

ולבסוף…

זכרו מדוע אתם עושים את כל ההכנה הזו לפני הראיון שלכם. לחץ במידה מסוימת הוא לא דבר רע, כי זה מראה שאתם רוצים את התפקיד. הכירו שהעצבים הם נורמליים לחלוטין, אבל מה שיכול לנהל את העצבים האלה הוא ההכנה והאמונה במערך הכישורים שלכם ובמה שיש לכם להציע.

יש נושאים נוספים שתרצו לקורא עליהם לפני ראיונות עבודה? כתבו לנו בתגובות!

כתיבת תגובה