למה הם צריכים לבחור דווקא אתכם

כל מי שהיה אי פעם בחדר עם מראיין יודע שהלחץ לתת את התשובות הנכונות יכול להיות עצום. תוסיפו לזה את אי הוודאות של מגפת הקורונה העולמית ושיעור אבטלה מתגבר (4.2% נכון לסוף 2021) או את העובדה, שכללי הגיוס נכתבים כעת מחדש וראיונות העבודה נעשו מלחיצים יותר מתמיד. יחד עם השינויים המהירים, זה יכול להיות מאתגר לנווט בשוק העבודה המורכב בשנת 2022. אז למה דווקא אתם?

רק 20% מהמועמדים מגיעים לסבב הראיונות

קיבלתם את שיחת הטלפון וקבעתם ראיון? שימו לב לעובדה, שכנראה ניצחתם 6 מועמדים כדי לקבל את ההזדמנות הזו. עבור כל משרה מתחרים בממוצע 118 מועמדים, מתוכם רק 20% מתראיינים. אם קיבלתם הצעה, אתם נמצאים בין 30.89 האחוזים מהמרואיינים שייבחרו לתפקיד. נתונים אלה בהחלט משחקים לטובתכם ועכשיו מה שנשאר לכם הוא להתכונן ולעשות את הכי טוב שלכם בראיון! 

למה הם צריכים לבחור דווקא אתכם?

השאלה ‘למה לבחור דווקא אתכם’ לעתים יכולה מאוד להרתיע ולהלחיץ. אולם דווקא זו נקודת הזמן בראיון, בה תוכלו להפגין ביטחון עצמי ולספר באותנטיות למה אתם יכולים להיות תוספת נהדרת לחברה ולצוות ואיזה ערך יש לכם להציע. 

אז מה לענות?

  • תראו למראיין איך אתם יכולים לתרום לחברה – אם הגעתם לראיון העבודה הזה, בטח יש לכם את הכישורים או ההשכלה הנחוצים עבור המשרה הזו – תדגישו אותם! המעסיקים רוצים לדעת בסופו של דבר, שהעובדים יבצעו את העבודה הדרושה. 
  • תראו עניין אמיתי בחברה ובנעשה בה – מעבר לכישורים שלכם ולעבודה השוטפת, תראו למראיין שאתם לויאליים ומתחברים לחזון של החברה. מעסיקים מעוניינים להעסיק אנשים שמתחברים למטרות המשותפות ומוכנים לקדם אותן.

מה לא לענות?

  • אל תגידו שאתם כאן רק בשביל הניסיון – תזכרו שגם המעסיקים משקיעים בכם ובהכשרה שלכם זמן ומשאבים והם יעדיפו לקבל אנשים שמוכנים גם להשקיע בחברה. 
  • מחפשים עבודה זמנית? מצד אחד כדאי שתהיו כנים בנוגע לכוונות שלכם, אולם תזכרו, שמעסיקים מעדיפים לבחור מועמדים שיישארו במשרה לאורך זמן.

כמה זמן נמשך ראיון עבודה?

משך ראיון העבודה תלוי במידה רבה בסוג הראיון אליו אתם מוזמנים. אם זה תשאול טלפוני ראשון, הוא יכול להימשך כ- 15 דקות בלבד. עם זאת, ראיונות אישיים יכולים לקחת בין 45 דקות לבין שעה וחצי. ככל שהראיון ארוך יותר, כך גדל הסיכוי שאתם והמגייס תכירו אחד את השני טוב יותר וכך גדלים הסיכויים שלכם להתקבל לעבודה. 

עד כמה רושם ראשוני הוא חשוב?

לאנשים יש רק שבע שניות בממוצע לעשות רושם ראשוני נהדר. תדברו עם חיוך אמיתי וחם, לחיצת יד בטוחה והקדמה ברורה. אל תשכחו שגם הלבוש שלכם עוזר ליצור רושם ראשוני טוב – התלבשו בצורה מקצועית לראיון שלכם. אחד מכל ארבעה מגייסים יפסול מועמד שלא לבוש מתאים לתפקיד.

כמה זמן לוקח למראיין להחליט אם אתם מתאימים או לא?

90 השניות הראשונות של ראיון עבודה הן קריטיות כדי ליצור רושם ראשוני טוב ולבסס את מהימנותכם. בטווח הקצר הזה, מגייסים יוצרים מושג כללי לגביכם ופחות או יותר מחליטים אם הם נוטים להעסיק אתכם או לא.  

החשיבות של מחקר מקדים

כדאי שתעשו קצת מחקר מקדים אודות החברה ועיקרי המשרה אם ברצונכם לעבור את ראיון העבודה על הצד הטוב ביותר. 47 אחוזים מהמועמדים נדחים רק בגלל שהיה להם מושג מעורפל לגבי התפקיד והחברה. מחקר מקדים מראה גם על עניין אמיתי של המועמד בתפקיד ובנעשה בחברה. תוכלו להתכונן למשל על ידי מחקר של בעיה קיימת בחברה והצעת פתרון אפשרי, כדי להמחיש את הערך שתביאו לחברה. 

שימו לב לשפת הגוף שלכם

הרמזים הלא מילוליים שלכם יוצרים או שוברים את העסקה. מגייסים מעדיפים מועמדים שמפגינים שפת גוף מקצועית – זה כולל את החיוך, היציבה, ההליכה וכו’. קשר עין הוא חשוב גם כן, והוא מראה על ביטחון עצמי. עליכם לשאוף ליצור קשר עין עם המראיינים בין 60 ל- 70 אחוזים מהזמן שאתם מתראיינים.

הגיוס למשרות בחברות השונות עובר שינויים

בשנים האחרונות הגיוס למשרות בחברות השונות עובר שינויים וחשוב להבין את ההשפעה שיש לכך על הקבלה למשרה. הבנת המגמות החדשות בזירת ראיונות העבודה והאופן בו חברות מבצעות את הגיוס לשורותיהן, יעזור לכם להתכונן לראיון בצורה מקיפה יותר. 

  • גיוס וירטואלי

עם המגיפה המשתוללת, גיוס וירטואלי הפך לנורמה ויותר מגייסים פונים לטכנולוגיית וידאו כדי לראיין מועמדים. בעוד שקודם לכן, חברות ביצעו בהדרגה את המעבר הדיגיטלי כדי לצמצם את מסגרת זמן הגיוס, כעת השימוש בטכנולוגיה עבור שינוי והגיוס הווירטואלי יימשך כנראה גם לאחר ה-COVID.

  • העסקת פרילנסרים

מספר גדל והולך של מעסיקים בוחרים בהעסקה חוזית או העסקת פרילנסרים. זוהי גם דרך מצוינת לבנות מערכת יחסים עם מעסיקים ולבסס את האפשרות להעסקה בחברות.

  • גיוס באמצעות הפניות או רשתות מקצועיות

תאמינו או לא, סביר להניח שתוכלו למצוא את משרת החלומות שלכם באמצעות הפניה של החברה ברשתות המקצועיות או החברתיות. כיום חברות מגייסות יותר ויותר דרך רשתות שונות את העובדים שלהן. למעשה, הסטטיסטיקה מראה שהפניות מגדילות את הסיכוי להתאמה מוצלחת לעבודה מ-2.6 אחוזים ל-6.6 אחוזים. 

  • שימוש הולך וגובר בבינה מלאכותית

יותר חברות הופכות את תהליך הגיוס שלהן לאוטומטי. ניתוח חיזוי להבנת צרכי העסקה, צ’טבוטים לתזמון ראיונות ובינה מלאכותית לביצוע ראיונות – הם חלק מהחידושים שמציפים כעת את תהליך הגיוס המסורתי. כלים מבוססי בינה מלאכותית מסוגלים לערוך ראיונות מובנים ומבוססי כישורים, אשר מבטלים את הסיכויים להטיה אנושית בתהליך הגיוס.

  • ההעדפה למיומנויות צולבות

מועמדים בעלי כישורים מרובים יהיו מבוקשים יותר בשל העובדה הפשוטה, שסביר להניח שתהייה להם ראייה הוליסטית יותר של העסק. חברות שרוצות לבנות צוות תפקודי חזק, יעדיפו להעסיק מועמדים עם כישורים מרובים שרוצים לגדול ולהתפתח. 

  • תהליך ארוך יותר

כאשר ההתמקדות עוברת לכיוון העסקת אנשים שניתן לשמרם למשך זמן ארוך יותר, תהליך הגיוס הולך ומתארך. הסיבה לכך היא, שלמגייסים לוקח זמן להעריך את נטייתם של המועמדים ללמוד מיומנויות חדשות ואת רמת המחויבות כלפי החברה. ראיונות משמשים להערכה נכונה של תכונות אישיות, כדי להבטיח את ההתאמה הטובה ביותר ושימור טוב יותר.

  • גיוון בגיוס עובדים

חברות בוחרות לבנות צוותים של אנשים מתחומים שונים כדי לקדם תרבות מגוונת. גיוון במקום העבודה הוא העברת הילוך מהעסקת אנשים על רקע שונה ליצירת תרבות עבודה מגוונת ויצירתית. חברות מיישמות הזדמנויות, תוך יצירת תרבות ארגונית של יחס הוגן בה כל אדם מקבל את ההזדמנות לשגשג ומוערך באופן שווה. הסטטיסטיקה גם מראה, כי 77 אחוז מהמגייסים חושבים שגיוון ייחשב לגורם מכריע בגיוס עובדים בשנים הקרובות.

לסיכום

סביבת העבודה המשתנה והמתפתחת מובילה גם למשבר כישרונות גדול – אולם זוהי ההזדמנות המושלמת עבורכם להגיע אל המשרה עליה חלמתם! הכנה לראיון עבודה יכולה להיות הצעד הראשון שלכם לקראת הפיכתכם למועמדים מבוקשים עבור המגייסים בעידן של מחסור באנשים מוכשרים. 

התחילו להתכונן כבר היום!

כתיבת תגובה