13 טעויות נפוצות בראיון עבודה

הזמנה לריאיון עבודה, פותחת צוהר לאופטימיות מסוימת – בכל זאת, עצם ההזמנה מעידה שעל פי קורות החיים, אתם נראים מתאימים למשרה ויש לכם סיכויים להתקבל לאותו מקום עבודה.

יחד עם זאת, חשוב לזכור כי התשובה לשאלה אם בסופו של דבר תתקבלו לאותה משרה, תלויה במידה רבה ברושם שתעשו בריאיון העבודה.

לצערנו, כאשר זה נוגע לראיונות עבודה, לא מעט אנשים עושים טעויות, אשר לרוב מקורן בחוסר תשומת לב או בחוסר מודעות – אך זה לא משנה את העובדה, שטעויות אלה עלולות לפגוע במידה רבה בסיכויי הקבלה שלהם לאותו מקום עבודה.

אז בכדי שהטעויות הללו לא יהוו גם את נחלתכם, קיבצנו עבורכם את הטעויות הנחשבות ליותר נפוצות:

משמיצים את מקום העבודה/ המעסיק הקודם

גם אם יש לכם אינספור סיבות להשמיץ את מקום העבודה או המעסיק הקודם, חשוב להימנע מלעשות לפני המראיין.

מבחינת המראיין, אם אתם מדברים בגנות מקום העבודה או המעסיק הקודם, זה אומר שאם הוא יקבל אתכם לעבודה ובעתיד תעזבו את מקום העבודה, אתם תשמיצו גם אותו בפני מעסיקים אחרים – וכמובן שמחשבה זו יכולה לפגוע בסיכויי הקבלה.

מאחרים לריאיון (וגם לא מיידעים על האיחור)

זה אומנם נכון שיש דברים שאינם בשליטתכם, ואם נתקלתם בפקק בעקבות תאונת דרכים, אז יש סיכוי שתאחרו לריאיון העבודה. יחד עם זאת, חשוב שתעשו כל שביכולתכם בכדי להימנע מאיחורים – ואף תשדלו להגיע למקום כ-10 דקות לפני תחילת הריאיון.

אם הגעתם למצב בו אתם רואים שאתם מתעכבים, חשוב מאוד להתקשר וליידע על האיחור וכמובן, גם להסביר את הסיבה.

לא שואלים שאלות

המראיין רוצה לדעת שאתם רציניים לגבי המשרה ושיש לכם מוטיבציה להתחיל ולעבוד באותו מקום עבודה, כך שאם אתם לא שואלים שאלות רלוונטיות, דבר זה יכול להעיד על חוסר רצינות או על חוסר עניין ספציפי באותו מקום עבודה/ משרה.

משקרים/ מגזימים

גם אם אתם חשים שמדובר בשקרים לבנים או בהגזמות אשר משרתות אתכם וגורמות לכם להיראות יותר טוב, קחו בחשבון, שאתם לוקחים סיכון משמעותי.. הסיכון הוא שהמראיין יגלה את האמת או יזהה את ההגזמה – מה שיכול להוביל לכך שהוא ישאל אתכם שאלות מתקילות, שיהיה לכם מאוד קשה לענות עליהן.  לכן, הימנעו משקרים או הגזמות.

מגיעים לא מוכנים

כשאתם בתקופה של חיפוש עבודה, אתם יכולים למצוא את עצמכם מוזמנים לראיונות בתדירות גבוהה וכחלק מכך, גם להגיע לריאיון כשאתם לא מוכנים – וזאת טעות!

לפני שאתם מגיעים לריאיון עבודה, קיימת חשיבות גבוהה לקרוא ולחפש מידע על הפעילות של החברה ועל המשרה – הידע אותו תפגינו, יכול לעשות רושם חיובי על המראיין ולהעלות את סיכוייכם להתקבל למשרה. 

מתלהבים יתר על המידה (ומראים את ההתלהבות)

ובכן, זה בסדר לרצות להתקבל למקום עבודה או למשרה מסוימת ואם תדגישו בראיון בצורה מעודנת וכנה את אותה התלהבות, זה אפילו יכול לשחק לטובתכם.

יחד עם זאת, חשוב לא להגזים. לא להראות התלהבות יתר ולהתנהג בצורה אובססיבית – כמו להתקשר בכל יום לבדוק מה קורה ואם יש חדש.
יש לקחת בחשבון שמדובר בתהליך ואם וכאשר יהיה מה לחדש או לעדכן, אתם תעודכנו.  

לא שמים לב לפרטים

כיום, בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות מעסיקים רבים, אוספים פרטים על המועמדים גם מהרשתות החברתיות: פרופיל פייסבוק, לינקדין ואפילו אינסטגרם.

כך יוצא, שטעות נפוצה, תהיה להציג את עצמכם בקורות החיים ובריאיון עבודה בצורה מסוימת, אבל, כשהמראיין יכנס לפרופילים שלכם ברשתות השונות, הוא יגלה שהדמות המוצגת באותם פרופילים שונה לגמרי מהדרך בה הצגתם את עצמכם.

אז מה עושים? אם אתם בתקופה של ראיונות עבודה, כדאי לסדר ולערוך את הפרופילים שלכם, כך שהם יעשו רושם ראשוני חיובי. 

מגיעים לראיונות עבודה לא רלוונטיים

כשאתם מגיעים לראיונות עבודה, כשאתם יודעים מראש שהם לא רלוונטיים עבורכם, אתם מבזבזים גם את זמנכם וגם את זמנו של המראיין.

העובדה שתקבלו דחייה, גם אם אתם לא באמת מעוניינים במשרה, יכולה רק לפגוע בערך העצמי שלכם ובמוטיבציה להגיע לראיונות עבודה נוספים – שאולי גם יהיו רלוונטיים יותר בעבורכם.

לא מכינים ממליצים

חשוב להגיע לראיון שיש לכם מספרי טלפון של לפחות 2 ממליצים זמינים – יש לבחור רק ממליצים שאתם יכולים להיות בטוחים במאת האחוזים שהם יתנו המלצות חיוביות.

אם אתם מגיעים לריאיון בלי שיש לכם שמות של ממליצים, אתם יכולים להיתפס כמועמדים אשר לא באמת ראויים לאותו התפקיד. 

מגמגמים או מתקשים לענות על שאלות

מועמדים אשר פוטרו מעבודתם האחרונה, יכולים למצוא את עצמם מגמגמים או לא מוצאים תשובה לגבי שאלות כגון: "למה עזבת את מקום העבודה האחרון?"

בשביל למנוע מצבים שכאלו, חשוב להגיע מוכנים ולמצוא מראש תשובות גם לשאלות ה"מתקילות".

עונים ב"סיסמאות"

יכול להיות ששמעתם לא אחת, שאם ישאלו אתכם מה התכונה השלילית שלכם התשובה אמורה להיות "פרפקציוניזם".. ובכן, אתם לא היחידים ששמעתם את זה וסביר להניח שגם המראיינים שלכם שמעו על זה ולמעשה, מכירים את כל הסיסמאות ואת כל התשובות השחוקות.

נסו להיות יותר מקוריים וכנים כשאתם עונים על שאלות – כמובן, מבלי להגזים.

הפגנת "אובר" ביטחון עצמי

ביטחון עצמי זה דבר חיובי, בחיים בכלל ובראיונות עבודה בפרט. יחד עם זאת, אובר ביטחון עצמי, דווקא יכול להיות בעוכרכם.

חשוב לזכור, כי בריאיון עבודה אתם נבדקים לא רק על יכולות מקצועיות, אלא גם על היבטים שונים הקשורים לאישיות ולכן, ביטחון עצמי מוגזם או יהירות, עלולים למתג אתכם כשחצנים ולפגוע בסיכויי הקבלה לעבודה. 

להיות צודקים במקום חכמים

זה אומנם לא נעים לעמוד מול מראיין עבודה, אשר בוחר לענות לטלפונים ולעסוק בלא מעט דברים נוספים במקביל לביצוע הריאיון. יחד עם זאת, אם תתנצחו או תעירו לו אתם רק יכולים להפסיד מזה. כלל, ההמלצה היא תמיד להקפיד להיות חכמים ולא צודקים. 

כתיבת תגובה